wstecz
logo

aktualności


Z przyjemnością oddajemy do rąk czytelnika monografię pod redakcją G. Hebrajskiej i J. Ślósarskiej "Strategie twórcze w działaniu". Inspiracją do jej powstania była naukowa konferencja ’AUTOETNOGRAFIA I KOMUNIKACJA TWÓRCZA’ (Łódź, 12-13 maja 2015).

PSST publikuje i promuje debiuty literackie w ogólnopolskiej serii "Lancet".


Damian Skawiński "Spacer"

Rocznik 92. Inowrocławianin. Student polonistyki na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Przygodę z pisaniem rozpoczął kilka lat temu. Publikował w ogólnopolskiej prasie literackiej i licznych antologiach. Ma za sobą już kilka spotkań autorskich. „Spacer” to jego debiutancka książka poetycka, podsumowująca dotychczasową – krótką, ale krętą – drogę twórczą. Interesuje się związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki i szeroko pojętym liter netem. Wolny czas poświęca na długie spacery, nadrabianie książkowych zaległości, słuchanie muzyki i śledzenie rozgrywek piłkarskich. Wierny kibic Realu Madryt. Laureat I Ogólnopolskiego Konkursu literackiego „Lancet” organizowanego przez Pracownię Antropologii Literatury w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego (Łódź 2013).


Joanna Popłońska "An(hedonia)

Absolwentka kosmetologii w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi, studentka kulturoznawstwa (specjalność: twórcze pisanie) w Uniwersytecie Łódzkim.

Otworzył pudełko z napisem „sprawy niepojęte”.
Wysączyła się z ciemności niepoznanej. Na łodydze miała plaster.
– Co tu się dzieje? – zapytał.
– Transfuzja. Wtłaczam Ci kwiaty do krwiobiegu.


Marta Grzegorczyk "Współgrzeszn ość"

Notkę o sobie uważam za akt pisobójczy.
Studiuję filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim i nie waham się jej używać. Nie znam języków, ale lubię opowiadać. Moi patroni wędrują ścieżkami tej książki, ale nie wszyscy to narkomani. Próbuję ogarnąć tą rzeczywistą nierzeczywistość. Albo odwrotnie.
Teraz jesteśmy ze sobą po słowie, drogi bohaterze (bo jesteś nim skoro masz odwagę czytać ten tomik).

Współgrzeszność to on, ona, ty, ja, całe moje ćwierćwiecze.

Z wyrazami ości
Autorka

 

 

 

 

PSST jest patronem
Międzynarodowej konferencji Konferencji Naukowej:

International Conference
’Choreographic Strategies – New Perspectives ’

Łódź, 19-20.11.2016

Department of Drama and Theatre, University of Lodz

The importance of choreography is currently growing, not only as an artistic practice unconstrained to dance, but also as regards choreographing space, choreographing problems, choreographing empathy, etc. Choreography is also a term that allows usto adequately describe cultural phenomena, for example, ethical choreography, the choreography of communication, the choreography of consciousness, the choreography of multi-culture, etc. This is likewise true even for natural phenomena, for example, the choreography of bacteria.The cultural, social and political consequences of these changes are now widely discussed and debated in both artistic and academic fields. However, issues related to the use of a variety of creative strategies and methodological procedures have only recently become the subject of detailed analysis.
A particularly interesting and hotly-debated issue is the relationship of choreography to human cognition. We would like to investigate how choreography is examined by cognitive science, both philosophically and empirically. We endeavour to discuss how contemporary cognitive science can expand our understanding of the aesthetic and social processes in dance. At the same time, we invite artists to present how they use this knowledge in their artistic practice and research, as well as those who use choreography as a method of teaching or even as a research paradigm in their projects.
We therefore wish to look at the issue of contemporary choreographic strategies duringthe conference planned for the 19th and 20th of November 2016. The focus of the conference will be in the indicated areas divided into two broad perspectives: artistic practice and dance studies. For the former, we invite those artists to participate who are ready to present their strategies and are trying to establish them in theirchosen theoretical or philosophical context. For the latter, we seek interdisciplinary research analysing new methods and methodologies of contemporary choreographic strategies.
Issues of particular interest include:
- The interaction of choreography with theatre, visual arts, architecture and other types of art.
- New-media choreographic strategies.
-Research in contemporary choreography embedded in neuroscience and cognitive science, in particular: the 4ES approach, the neuro-aesthetics of dance, post-cognitivist approaches, etc.
- Interdisciplinary research in choreology.
- The effectiveness of empirical studies in dance (neuroimaging, cognitive tests, motion-capture, etc.).
- Research-led practice strategies in choreography and in particular, methods of knowledge/data transfer between research and practice.
- Practice-led research in science, including choreography as a tool in research and teaching.
- A critical approach in analysing these issues in a broader methodological context.
Selected papers will be published in the reviewed monograph publication. Details to be announced soon.
Submissions containing contact details, information about affiliation, title and abstract (max. 1000 characters) of the presentation (20 minutes) should be sent to biuro@psst.edu.pl by 16/10/2016. Confirmation of acceptance of presenters’ papers with organizational details will be sent as soon as possible via email. The registration fee of 90 EUR should be transferred on the account given also with the confirmation. The fee covers the costs of organizing the meeting, conference materials, refreshments and part of the cost of issuing the publication.
The conference enjoys the patronage of The Polish Society for the Creative Strategies (www.psst.edu.pl).


pdf program konferencji ’Choreographic Strategies – New Perspectives’

1 października odeszła Profesor Joanna Ślósarska,
założycielka i prezes Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych.

Mistrz niestrudzenie nauczający jedności i czystości myśli, mowy i działania swoim codziennym życiem i twórczością.   

Genezis z czułości

Bóg stworzył świat
bo chciał pogłaskać kota
i oprzeć się wieczorem
o szarozłotej brzozy pień
Bóg stworzył świat
bo chciał ciebie przytulić

z cyklu „Wielokątne koła”

Ja i Bóg nie próbujemy zrozumieć
Świętego Łukasza

Kochany Święty Łukaszu
powiedziałeś ludziom
że nekros
czyli umarły
to ten który zapomniał oblicze Pana
i stracił wiarę

ale ja nie widzę żadnych umarłych

Ja też ich nie widzę
szepcze zawstydzony Bóg

Święty Łukasz spogląda na nas
ze współczuciem
a właściwie z politowaniem

patrzymy na Świętego Łukasza
któremu miłość
pomyliła się z pamięcią i wiarą

słowo nekros
mówimy Mu
to tylko kaprys zrozpaczonego lingwisty

który nie umiał
odróżnić
rzeczy widzialnych od niewidzialnych

Święty Łukasz odwraca się od nas
pochylony nad ziemią
zaświadcza nienawiść zbrodnię i śmierć

z cyklu „Czekanie na schodach”

* * *

Panie
gdybyś na chwilę
odsłonił mi tę drogę
po której chodzili
ludzie odwiecznie niegodziwi
i gdybyś dał mi moc
jej nierozpoznania
zapewne mógłbym
wymierzać sprawiedliwość
to znaczy
zabijać i więzić
w imię dobra
a tak
bawię się beztrosko
w obliczu tragedii
omijam swoich wrogów
używam wszystkich kolorów
by namalować szarość poranka
i nabieram ostatecznego przekonania
co do sensu
wszystkich liści i płatków śniegu
w naszej dziurawej klepsydrze

z cyklu „Z Nieogrodu”

Dwa słoneczniki

słonecznik który uwierzył
miał po to tyle ziaren
żeby nakarmić wszystkie wróble
słonecznik który nie wierzył
miał tyle samo ziaren
żeby przetrwać i rozmnażać się na ziemi

czy to były takie same słoneczniki?

z cyklu „Tunel dnia”

Ars nie-poetica

wiersz ma zazwyczaj podmiot zbiorowy
(nawet gdy piszesz „ja”)
nie dlatego — jak sądzili Maurice Blanchot
Michel Foucault i Gilles Deleuze —
że „ja” to tylko miejsce do wynajęcia

żeby się napisał wiersz
biegają po ulicach setki ludzi
kupują kłócą się umierają w wypadkach
zapalają starą świecę dla ukochanej
mordują
wstępują nieudolnie na urzędy
płaczą jawnie albo w ciemnych kątach
zapadają na znane i nieznane choroby
głodują
pragną bezgranicznie choć jednego spotkania
teraz — błagam — teraz

w ten granitowy ostrosłup
wciska się wiersz
wkłada język w szpary
nieostrożnie niebacznie
bełkoce
jednak często do krwi słyszalnie
podpowiada rozkrzykuje po bramach
teraz — tak —teraz

z cyklu „Prześwietlone klisze z New Grange”

Teraz się potknąć

mam takie złudzenie
że gdy jeszcze raz się odwrócę
będziesz stał za mną
wiem że Cię nie poznam
ale moje złudzenie sprawia
że przyglądam się nawet robakom
i pojedynczym igłom sosen
w Łagiewnikach

z cyklu „Prześwietlone klisze z New Grange”

Uczniowie Najmniejsi

kochany pastuszku
— mówi do mnie Bóg —
i rozplata swoje złote warkocze

wspinam się
po fali drewnianych schodów
po ostrych kamieniach
po ulicach
trzymam się łańcuchów
rozważam gest i dźwięk
na hali będę znał
już tylko jeden zaimek:
— Ty

z cyklu „Uczniowie najmniejsi”

Historia lokalna kosmosu — punkt

w połysku kroków
ciemny grom
arka ścieżki
kołysze się sennie
jeszcze idę
choć wiem —
jesteś już wszędzie

z cyklu „Lśnienie dźwięków”

24 kwietnia, godz. 7:40

pod wszystkimi ubraniami
jest mi smutno
w biały dzień
noc rozcięła czarnym nożem
nasz wspólny los

z cyklu „Lśnienie dźwięków”

Farcos Flamyl na źdźble

oczywiście dla Zhuangczi

byłem motylem
farfoc flamylem
spałem na źdźble

z cyklu „Lśnienie dźwięków”

PSST jest patronem Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej

PERFORMOWANIE METAPOLIS
’STRATEGIE (AUTO)KREACYJNE W PONOWOCZESNYM MIEŚCIE ’

Łódź, 7-8 grudnia 2015

Obrady odbywać się będą w gmachu Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego,
przy ul. Pomorskiej 171/173.


Organizowanej przez:
Katedrę Dramatu i Teatru
Instytutu Kultury Współczesnej Wydziału Filologicznego

Celem konferencji jest interdyscyplinarna refleksja wokół zagadnień ponowoczesnego miasta. Zagadnienia te obejmują antropologię doświadczenia i performatykę tożsamości, zgodnie z sugerowaną przez Ewę Rewers formułą metapolis jako „heterogennej, myślowej przestrzeni miejskiej”. Przestrzeń tę kształtuje „subiektywne i intersubiektywne doświadczanie miasta”, nieustannie poddawane „tektonice i dynamice tożsamości”. Kluczową w tym kontekście interakcję „rzeczywistości” i jej doświadczania, można uzupełnić (zgodnie z postulatem Edwarda W. Brunera) o trzeci wymiar — akty ekspresji, czyli o to, „jak pojedyncze przeżycie jest formułowane i wyrażane”, pamiętając, że te trzy „światy” wchodzą ze sobą w dynamiczną interakcję. Powtórzenie, intensyfikacja i komplementacja tej interakcji, wspomagana przez wewnętrzne akty komunikacyjno-poznawcze (Jacek Wachowski), układa się w „akty dramatyzacji i przedstawiania” (Dariusz Kosiński) i stanowi w efekcie „performans tożsamościowy”. Korelacja podmiotowej świadomości i przestrzeni miejskiej odbywa się nie tylko w ramach wyróżnionych czasoprzestrzennie ceremonii, świąt i festiwali, ale — jak twierdzi Michel de Certeau — przede wszystkim poprzez „praktyki codzienności”, znacznie silniej nacechowane podmiotowymi wyborami i strategiami egzystencjalnymi.

Kierownik naukowy konferencji
dr hab. Mariusz Bartosiak

Sekretarz konferencji
mgr Tomasz Ciesielski


pdf program konferencji ’PERFORMOWANIE METAPOLIS STRATEGIE (AUTO)KREACYJNE W PONOWOCZESNYM MIEŚCIE’

PSST jest patronem konferencji

’AUTOETNOGRAFIA I KOMUNIKACJA TWÓRCZA’
Łódź, 12-13 maja 2015

Centrum Szkoleniowo – Konferencyjne Uniwersytetu Łódzkiego,
Łódź, ul. Rogowska 26


Organizowanej przez:
Katedrę Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ/Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji Prof. zw. dr hab. Grażyna Habrajska
Katedrę Teorii Literatury UŁ/Pracownia Antropologii Literatury Prof. zw. dr hab. Joanna Ślósarska

Sekretarze:
Mgr Milena Rosiak
Mgr Anita Szwajkowska

Celem konferencji jest refleksja wokół dyskursu autobiograficznego, autoetnograficznego i komunikacji twórczej, prezentacja różnorodnych ujęć metodologicznych związanych z tytułowymi zagadnieniami oraz przegląd ich kulturowych reprezentacji. Projekt ma charakter naukowo-badawczy, jest adresowany do przedstawicieli wielu dziedzin naukowych oraz artystycznych.

pdf program konferencji ’AUTOETNOGRAFIA I KOMUNIKACJA TWÓRCZA’

dr hab. Mariola Wojtkiewicz (UwB),
Trening komunikacji twórczej przez dramę

>>>

E-mail – adres do korespondencji oraz referatów do pokonferencyjnej publikacji książkowej (do 30 września 2015 roku):
autoetnografia
konferencja
@
gmail.com

 

PSST jest jednym z patronów konferencji
FASHION: MODEL AND READERS.
ON THE ICONIC REPRESENTATIONS IN CULTURE

>>> program konferencji i wydarzeń towarzyszących

22.10.2014 - 24.10.2014